Petra van der Meij

interview Petra

Petra van der Meij is recent gestart bij Bureau71 als adviseur beleid, inkoop- en contractmanagement zorg. We vroegen haar ons te vertellen hoe zij de start heeft ervaren.

  1. Je bent echt net bij ons gestart, hoe heb je die eerste 2 maanden bij Bureau71 ervaren?

     

    Ik werd heel enthousiast verwelkomd. De start bij Bureau71 voelde dan ook als een warm bad. Er hangt een positieve en energieke sfeer onder de collega’s, hierdoor voelde ik me als snel onderdeel van het bedrijf. Collega’s dachten met me mee wanneer ik vragen had en hielpen me op weg.

    Natuurlijk vond ik het ook spannend om te starten met een nieuw baan en bij een nieuwe opdracht. Tegelijkertijd merk ik dat ik hierbij goed door mijn collega’s wordt ondersteund. Wanneer ik ergens tegenaanloop, is er altijd wel iemand bij wie ik terecht kan en die bereid is mee te denken.

  1. Wat is jouw achtergrond en waarom heb je ervoor gekozen om te starten bij Bureau71?

     

    Ik heb eerst een aantal jaar als docent in het Voortgezet Onderwijs gewerkt. Vervolgens heb ik de overstap gemaakt naar hulpverlening en ben ik als Preventiedeskundige bij Brijder Jeugd aan de slag gegaan. Al vrij snel kreeg ik de mogelijkheid om als regiocoördinator aan het werk te aan. Als regiocoördinator kreeg ik veel met gemeenten en andere opdrachtgevers te maken en leerde ik de zakelijke kant van de zorg kennen. Ik merkte dat dit me goed lag, ik vond het erg leuk om met gemeenten en opdrachtgevers om tafel te zitten en realiseerde me dat ik mezelf daar verder in wil ontwikkelen.

    Toen ik de vacature van Bureau71 las, viel me op dat deze zich richtte op zorgcontractering en zorgbeleid. Dat past goed bij mij en daarom besloot ik te solliciteren.

  1. Wat is je eerste opdracht en hoe kwam je aan die eerste opdracht?

     

    Mijn eerste opdracht is een interim klus als kwaliteitsmedewerker bij TIM Stichtse Vecht. TIM Stichtse Vecht is een jeugdhulporganisatie die als hoofdaannemer is gecontracteerd in de gemeente Stichtse Vecht. Deze gemeente heeft een taakgerichte bekostiging geïmplementeerd, waarmee ze één organisatie verantwoordelijk hebben gemaakt voor alle jeugdhulp, inclusief de toegang tot jeugdhulp. TIM Stichtse Vecht is recentelijk gestart met deze opdracht en is momenteel een professionaliseringsslag aan het maken. Ik ben verantwoordelijk voor het inrichten en implementeren van de werkprocessen. Daarnaast draag ik bij aan het nakomen van de contractuele afspraken en het navolgen van de eisen op het gebied van wet- en regelgeving.

    Het verkrijgen van deze opdracht verliep heel soepel. Net voordat ik zou starten bij Bureau71, werd ik gebeld door een collega. Hij gaf aan een potentiële opdracht voor mij gevonden te hebben. Ik heb de opdrachtbeschrijving doorgenomen en ik merkte dat dit goed aansloot bij mijn kennis en interesse. Ik heb vervolgens nog even kunnen sparren met een collega die eerder bij deze organisatie actief is geweest en ben het gesprek aangegaan met de opdrachtgever. Er was meteen een klik, waardoor ik nog voor mijn eerste werkdag bij Bureau71 al een opdracht had.

  1. Jouw collega’s vanuit Bureau71 zitten bij verschillende opdrachtgevers. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie toch een team zijn?

     

    Ondanks dat we bij verschillende opdrachtgevers zitten, voelt het als een echt team. Ik denk dat dit vooral komt door de teammiddagen die georganiseerd worden. Maandelijks komen we een middag bij elkaar. Op deze middagen lunchen we samen, praten we elkaar bij over onze opdrachten, bespreken we een vakinhoudelijk thema en sluiten we af met een vrijdagmiddagborrel. Daarnaast werken we maandelijks een dag samen op kantoor. Naast deze teammiddag en kantoordag, probeer ik wekelijks op kantoor te werken, zodat ik korte lijnen houd mijn met collega’s en met hen kan overleggen wanneer ik dat prettig vind.

    Daarnaast zitten we samen in een groepsapp, waardoor we van elkaar weten wie waar zit en wie wat doet. En natuurlijk bellen we elkaar bij vragen.

 

  1. Wat is het leukste en het minst leuke van werken bij Bureau71

     

    Het leukste vind ik dat je interimmer bent en dus met een zekere afstand naar je opdracht kunt kijken. Hierdoor kun je objectief blijven en gerichter handelen. Als interim-collega kun je net iets meer vragen, zeggen of doen. Wanneer het nodig en helpend is, kun je ideeën opbrengen die tegen de gevestigde orde ingaan. Het is dan fijn dat je binnen Bureau71 een team van collega’s hebt waar je mee kunt sparren en die je onafhankelijk kunnen adviseren.

    Daarnaast vind ik het fijn dat je snel veel verschillende ervaringen opdoet. Je kunt jezelf daardoor extra ontwikkelen. Hier word je actief bij ondersteund vanuit Bureau71. Het allermooiste van het werk is dat je bij de start van opdracht weet dat je die op een bepaald moment ook weer kan afsluiten. Het heeft een kop en een staart, met een duidelijk eindresultaat en dat geeft voldoening.

    Ik kan weleens wat chaotisch zijn, dus ik moest wat wennen aan het werken met twee laptops, twee werktelefoons en twee agenda’s. Ik heb een personeelsaccount bij Bureau71 en bij mijn opdrachtgever. Gelukkig kon ik hier vrij snel een modus in vinden.

    Het feit dat mijn opdracht afloopt en ik dan op zoek zal gaan naar een nieuwe opdracht, brengt wat spanning met zich mee. Tegelijkertijd merk ik dat ik nu al benaderd word voor opdrachten of links krijg doorgestuurd met interessante vacatures, dus ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Zodra je met een opdracht start, start je met het opbouwen van een netwerk.

 

  1. Hoe combineer je werk en privé?

     

    Ik kan dat goed scheiden. Ik werk meestal binnen kantoortijden, binnen die tijd lukt het om alles af te ronden. Je moet jezelf realiseren dat je meestal op een opdracht zit waar de nood hoog is. Je kunt dus door blijven gaan, daar moet je een goede afweging in maken.

    Door de opdracht die ik op dit moment heb en de flexibiliteit bij Bureau71 kan ik meestal zelf mijn uren bepalen, uiteraard tot op zekere hoogte. Het geeft de vrijheid om soms eens eerder te stoppen, bijvoorbeeld als ik naar een concert ga of iets anders leuks gepland heb.

  1. Wat zou je willen meegeven aan iemand die nog twijfelt om bij Bureau71 te komen werken?

     

    Ik zou vooral adviseren om eens vrijblijvend contact op te nemen en kijken of je iemand kan spreken die er al werkt. Ik heb dat zelf ook gedaan en gaf mij een vertrouwd gevoel. Dit hielp me om de keuze voor Bureau71 te kunnen maken en ik ben daar ben ik nog steeds blij mee!

Heb je na het lezen van dit interview nog meer weten over hoe is om te werken bij Bureau71, neem dan vrijblijvend contact op met Petra van der Meij.